Thursday 29 December 2011

AINI SARAH B HAIRIL ANUAR

Irfan 10 bulan, saya disahkan mengandung lagi.. Nasib baik irfan dh pandai jalan..jd x terasa la susah sgt..
Happy sebenarnya, dapat merasa sekali lg, baby membesar dlm perot..
Alhamdulillah, untuk kedua-dua kalinya, saya tidak mengalami alahan tau morning sickness yg terok..
Dan di usia 7 bulan mengandung, disahkan, baby girl.. suke..suke..
Anak perempuan pertama dalam keluarga suami saya nnt..

Bakal melahirkan pada Bulan Syawal menyebabkan saya panic risau2 kalo x bole blk kg beraya..
Tarikh due yg dr bg 10 Sept 2011.. Raya Aidilfitri 4 Sept.. Tapi saya balik jg ke ipoh pada raya ke dua..
Mungkin akibat banyak berjalan, n long jurney - melaka - ipoh - perlis - taiping - telok intan - melaka
odw blk ke melaka, kat hway, perot dh mula memulas...
Huhu..dah x sedap hati ni..takot bersalin kat jalan raya je nnt ni..
sampai seremban, saya suruh suami benti kat tesco seremban,,perot skt sgt.. nak membuang..
Ckp dgn suami, mcm dh x lame jek ni..suami pun ckp, mcm ye je..so, sampai melaka, terus g hosp melaka..
kena tahan wad la.. dr ckp dh buka 2 cm... waa... time ni pun awal seminggu dr tarikh due ni.
Cuma yg konpius sket, tarikh due ikut scan 18hb..

So, saya ditahan dulu..untuk observation.. sbb minor contraction..ade la 3 hari kena tahan..tp bile duduk wad, perot dh ok la plak.. mungin penat kot.. n dr kasi blk..dgn syarat, kalo x bersalin jg, 15hb readmit, n dipaksa bersalin la..
Punye la risau bile balik umah semula..baby x mo kuar jg wlp dh melepasi 11hb sept. (my birthday).
Puas la cikgu2 kat sek tanya bile nak bersalin... n siap g berurut la nak kasi senang bersalin..
Dan akhirnya aku pasrah kalo pun kena induse n dipaksa bersalin..
Tiap malam x bole tido.. risau kan tanda2 nak bersalin ni.. n tiap kali aku terjaga mlm, en suami pun risau kalo  saya sakit nak bersalin...

Namun, subuh 15 sept, perot dh mula sakit..dh kuar tanda darah sket..
Sepatutnya, ptg tu aku kena readmit.. Tp Alhamdulillah, baby nak kuar sendiri tanpa dipaksa.
Pukul 7.00 pg, sempat antar Irfan ke rumah pengasuh.
Pukul 8.00 am, dah buka 4cm.. terus ke labour room... (time ni, suami x de ye nak teman)
Sekejap je, jalan dh buka, n 3 x cubaan, baby kuar sekali arung..mmg cepat.
n sebab ramai org yg bersalin hari tu, ada masalah komunikasi sket antara nurse..
Suami saya x diberi tahu bahwa saya dah selamat melahirkan.. n baby saya lambat di iqamatkan..
N disebabkan terlalu ramai org jg, lepas bersalin, jahit, saya ditempatkan di luar bilik, tgh2 hall tu, untuk tunggu masuk wad...lame la jg tunggu.. dr pg sampai tghari la br dpt katil..
n kesian baby..lame die tunggu nak menyusu tu...

Day 1.. 

Kali ni, nmpaknya susu lambat kuar..Tp saya tahu, baby time ni cuma perlu sket sj susu kolustrum.. Jd saya x risau sgt.. Yg merisaukan saya, bile baby kali ni kena jaundice yg agak lama..
berulang alik saya dan suami ke hosp untuk amik darah n ditahan wad under phototerapy..
3x masuk.Bacaan yg paling tinggi 20. under 4 lampu di hosp melaka..
Dan di situ juga la, menguatkan niat saya untuk terus menyusukan anak saya secara esklusif.
Walaupun saya x dibenarkan untuk tinggal di hosp (akibat kekurangan katil di nursery) saya kuatkan semangat pada hari ke8 hingga ke 10, untuk berulang alik ke hosp dr 8.00 am ke 10.00 pm, untuk menyusukan baby saya, dan menyediakan stok susu untuk bekalan nya pd mlm hari..

under photo terapy di hosp jasin..kesian kan..menangis saya..

Sarah 2m+
EBM yg dikumpul sejak Sarah masuk wad.

Dan kini, sehingga usianya 3bulan, saya berjaya mengumpul 600 oz ebm untuk bekalan nya semasa saya mula bekerja nant..
Itu la niat saya semenjak dari mengandung lagi, iaitu untuk menyusukan anak saya selama yang saya boleh, dan selama yang die mahukan..

No comments:

Post a Comment