Friday 6 January 2012

SHAKLEE & ME

Salam sejahtera.
Hari ni saya nk kongsi ttg pengalaman saya menyusukan anak n pengambilan produk shaklee.


Tahun 2010, selepas melahirkan Irfan, saya tercari-cari makanan tambahan untuk memperbanyakkan susu badan disamping mencari ilmu-ilmu tentang penyusuan ni.. Hajat di hati mmg nak menyusukan anak selama yg saya mampu la.. Saya byk dpt maklumat mengenai masalah penyusuan, pengendalian ebm (stok susu) etc dlm blog susuibu.com. Bagus blog ni..ade forum lg untuk berbincang.. Dan di dalamnya, ade ibu-ibu yg mengesyorkan produk shaklee ni sbg mknan tambahan.

Saya pun tanpa teragak-agak, order set untuk breastfeeding (mase tu mcm dh desperate sket..stok susu dh nk abis.cukup2 je utk gune keesokkan harinye. dah try mcm2, termasuk mkn pil ASI. tp x jalan jg).  Alhamdulillah, nampak kesannya, tapi memandangkn saya ni jenis yg susah sgt mkn ubat / pil, jadi trial pack yg saya beli tu x abis pun..haha.. dan saya stop..Tapi saya tahu, mmg ade kesannya.. susu nmpak lebih pekat, creamy gitu..

Sayang nye, ketika itu, ilmu di dada x byk.. saya dpt susu kan Irfan sehingga umur 5m+ dan lepas die mkn solid food, dan mula campur dgn formula milk. Irfan still bf until die 11m+ dan ketika itu saya mengandungkan sarah 3m, dan Irfan stop bf dgn sendirinya.

Dan ketika mengandungkan Sarah, saya mencuba kembali produk Shaklee ni.  Kali ni, saya cuba ESP (energising soy protein), Meal Shake dan Performance Drink.. tujuannya untuk kecergasan badan.. Dan apabila melahirkan Sarah, time tu, Sarah kena jaundise teruk kan.. saya amik ESP dan Ostematrix (calcium) untuk tambahkn susu badan, disamping untuk menambahkn kalsium dlm bdn (sbb saya x minum susu-dah muak). Dan ini la yg membantu saya dalam menguatkan badan, disamping dapat membuat stok susu dgn banyaknya semenjak dari Sarah 8hari.. (saya langsung x amik jamu atau ubat lain, memandangkn Sarah jaundice lama..jd tenaga dan kesihatan saya datang dr mkanan yg saya ambil dalam pantang semata2, lagi plak, saya kena elak halia, lada hitam etc)



Sekarang, saya mula mengambil kembali Euphori Trial Pack consist of - Vitalea, B-Complex, Vit C.  Ostematrix dan ESP jg x dilupakan.. semua semata-mata untuk meningkatkan kualiti susu saya. Bukan susu ibu x berkhasiat, tapi kualiti nya juga bergantung kepada apa yg ibu mkn.. Tambah plak saya ni sll terskip makan, maka kurang nutrien tau vitamin dlm bdn.. Pengambilan vitamin Shaklee sgt membantu ok..

 Set B ( full pack)


Mungkin ni yg terjadi masa sy menyusukan Irfan dl.. Beratnya mula mendatar, x naik banyak semenjak die mula lasak 4m+..  Seperti yang saya katakan tadi, bukan nya susu ibu x berkhasiat, tapi kualitinya perlu ditingkatkan bila adenye org mcm saya ni... ibu x ckp mkn, anak pun same la..hehe..

Meal Shake ni mmg sedap ok.. campur dlm fresh milk (susu dutch lady / susu coklat), kocak2..minum...pergh.. Yang ni, saya bubuh 1 sudu dlm susu Irfan, setiap pagi.. Sbb die cerewet mkn, bdn pun dah mula susut. Alhamdulillah, nmpak perubahannya - lebih selera mkn, bdn nampk naik sket. Meal Shake ni mcm vitamin + protein tp dlm bentuk serbuk.. so, sesuai utk kanak2 (1y ke atas, dan org mcm saya.haha)

Jadi, mudah-mudahan, cita-cita saya untuk menyusukan Sarah seberapa lama yg saya mampu, dan selama yg dia inginkan tercapai la.. (aim utk 2years). Badan sihat, susu pun akn jd lebih berkualiti.. =D Sekarang pun, saya tgk, hasil ebm saya, susunya pekat, creamy dan x cair.. Sarah minum sket pun, cepat kenyang. Alhamdulillah.

Dan memandangkan saya pun dah menjadi ahli Shaklee, kalo ada rakan-rakan yang berminat untuk mencuba, bole la email kepada saya : ainani85@yahoo.com.  

p/s : Produk Shaklee ni bukan semata-mata untuk mereka yg menyusukan anak sj tau, tp memandangkn ia vitamin, jd byk fungsinya dan sesuai untuk semua org.. 


6 JANUARI 2012
7.00 pm


No comments:

Post a Comment