Friday 20 January 2012

KOLEKSI BREAST PUMP SAYA

Salam wrt, selamat pagi.


ha, pagi ni saya bgn awal, sbb nk kena pump susu, sambil sarah dh terjaga pagi-pagi, ajak nk main.. abis di sondolnye ayah n abg die, menjerit2, suruh diangkat...


sambil menyusu ni jg la, time saya nk menjengah Fb dan update blog saya.. bukan ape, time lain akn sibuk dgn kerja rumah dan anak2.. jd biasanya, email2 atau pertanyaan dr kawan2 akan saya balas di pg hari la.. (kalo ade yg sms, lg cepat sy balas)


topik pg ni nk citer pasal pump.
saya juga bekerja, dan saya juga mengalami kekangan2 dan cabaran untuk meneruskan penyusuan ni.. siapa kata ia mudah?? tapi demi untuk memberikan yang terbaik bg anak saya, dan tak nak lihat dia mudah diserang sakit, saya gigihkan juga.  


TEMAN BAIK IBU BERKERJAYA YANG MENYUSUKAN ANAK


avent manual breast pump
Pump ni saya beli, sebab dh try jenis pureen etc yg murah sket, tapi x sesuai utk saya.. jd berkorban la sket duit, beli jg yg ni. sebenarnya, dr saya mengandung lg, dah usha lame dh pump ni..tp tgk harga.. haha.. lambat br beli..

Pump ni saya guna untuk bawa ke office.. pump dlm kete, bw blk kg... mmg x mengecewakan la. Tapi bile dh lenguh tgn mlm2 pump, tambah plak, saya nk pump sambil menyusukan irfan (sayang tengok susu mengalir kat sebelah masa anak menyusu, macam nk tadah aje), then saya gigihkan jg beli pump elektrik ni.


pump elektrik spectra 3

Pump spectra ni mmg memudahkan kerja saya.. sambil menyusu, saya pump terus yg sebelah lg..tak payah susah2 pun.. letak n pegang je... susu pun memancut2 keluar.. suka..suka.. 

Banyak jg la jasa dia pada saya.. dan sempat jg la saya pinjam kn pada sepupu suami saya yg ketika tu br pas bersalin.. saya bg die pinjam, spy mudah dia pump susu nk wat stok utk anak keduanya.. waktu pun saya dh mengandung anak kedua, n irfan stop bf.. 

Yang ni sbb motor pump ni agak besar sket, saya x bw g kerja la. guna kat rumah je.. tp bile blk kg, angkut jg.. 

Bila tgk kawan saya Diana @ cidon dok usha2 pump (die tgh preggy time ni) saya pun terexcited gk nk beli.. huhu... (mata rambang jg). n kebetulan kawan saya Lini, nk beli pump elektrik sbb die kata dh lenguh tgk guna manual pump. saya pun terfikir nk jual kt die specta ni, n upgrade ke pump yg baru.. hihi.. 

Maka, dapat la yg ni... (beli dr bonda sha)
Medela swing

Pupm ni br saya beli after Sarah masuk 3 bulan.  So far guna, alhamdulillah.  Mmg cepat dapat LDR (let down reflex) n dlm masa yg cepat dh bole penuh 1 botol 5oz.. cuma kena berjaga2 jgn bg susu masuk tiub la.. hehe..
Memandangkn saiz nya yg kecil, electric n batery operated, maka senang nk usung g mana2 n yg ni saya bw g office.. senyap (x bising sgt la), ringan n cepat.. 


Moga kamu jg akan membantu saya dalam penyusuan ini ya swing... 
Dan mudah-mudahan, murah rezeki Sarah untuk terus menikmati susu ibunya...
Yang penting, prinsip penyusuan tu kena patuhi la..

  • Menyusukan anak / pump 2-3 jam sekali
  • Minum air banyak
  • Jaga pemakanan / jgn skip meals
  • Lebih byk ransangan @permintaan, maka lebih byk la susu yg akan dihasilkan

ni ebm yg di simpan dlm freezer wat sementara waktu before di transfer masuk ke dalam deep freezer.

* kadang2 saya pun x sempat nk pump 2-3 jam kt opis due tu kerja yg non stop.. so saya akn counter balik dgn buat power pumping di rumah =p





Happy breastfeeding

No comments:

Post a Comment